Information Wants to Be Free

”Information Wants to Be Free” är ett gammalt talesätt från Internets barndom. Jag minns denna tiden med viss saknad. När jag nuförtiden surfar runt stöter jag nästan kontinuerligt på annonser, reklam och lockrop efter pengar. Tack och lov är vi alla begåvade med selektiv perception, så därför kan jag stänga ute det mesta från medvetandet, men ändå slinker en hel del in – inte minst till det undermedvetna. Ja, så väldigt mycket handlar om pengar.

För tio år sen var Internet fortfarande en tummelplats för datornördar och pionjärer. När allmänhetens intresse småningom vaknade till liv så fylldes Webben av personliga hemsidor. Många av dessa har kanske endast ett begränsat värde och främst för de närmast berörda, ungefär som familjens fotoalbum – en hel del var också tämligen undermåliga till såväl innehåll som utseende, men ofta ärliga, positiva och oftast väldigt öppna och vänliga. Nu verkar dom försvinna en efter en,men det tycker jag är väldigt tråkigt – låt dom ligga kvar! Låt dessa underbara uttryck för vänskap och personlighet stå kvar i dikeskanten som små vildblommor av individualitet i dessa tider när Kapitalismens ”Information Highway” bara transporterar genmodifierade webbplatser med uniforma lovsånger till girighetens ära.

Fortfarande gläds jag mycket åt den ursprungliga kvarlevande Internetkulturen – och det finns många sajter som drivs ideellt och på positiva kreativa grunder. Ta till exempel en titt på Oscar Flinks hemsida om solsystemet
Ja, varje gång jag kommer in på en personligt utformad hemsida så tänds ett värmeljus i hjärtat. Så glöm för några ögonblick ”Information wants to make Money”, som ett pretentiöst företag girigt utropade, utan tänk på att den som ger är saligare än den som tar – särskilt i juletider kanske?

Möjligen hittar man den gyllene medelvägen i följande uttryck: ”Information Wants to Be Valuable.”

Hittade en sida som driver en tillspetsad och provocerande kampanj för att ta tillbaka Internet från reklamsidornas herravälde, typ. Med en god portion humor!
Klicka på bannern nedan för mer!

The point is to help spread the word to as many people as we can. I’m not anti-corporate. If I were I’d have no means of living. I’m anti-ignorance. No, not all corporate websites suck, nor do all companies suck. That is, don’t take this to heart. It’s just a ”catch phrase” to help get attention to what we’re trying to do. I debated if I should put this banner up since too many people will probably read it as a ”this is a universal truth” when really this is just a ”hey check this out, our work counts too!”


Corporate Websites Suck


Support Independent Content

Inskickad av Henrik datum: 16 december 2004 – 10:53:01

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.