Moderna sagor, som TV-underhållning eller video- och datorspel, har en uppfostrande effekt, visar nya studier.
I TV-program där våldsamt beteende möts av negativa sanktioner leder detta till en mindre våldbenägenhet i verkligheten. På detta viset fungerar det moraliskt uppbyggande på betraktaren när skaparna bygger in en sedelärande historia.
I en undersökning om dataspel:
I en undersökning jämförde man försökspersoners reaktioner i tre olika scenarier.
slutsatsen är:
Personligen ser jag tyvärr att våldsamma spel leder till ökad aggressivitet. Fast det är svårt att se vilken som är orsak och vilket som är symptom, dvs vilket som kommer först – som med hönan och ägget.
Bloggosfären måste vara som i mängdläran, en massa element som sitter
ihop i mängder och snitt och unioner. Och i den färgglada figuren ser det ut som ett bloggcentrum med satelliter som försöker
lol, bra resonerat Thebe 🙂
Ja, ganska precis så menar jag med figuren. Dessutom är den glad i färg
och form! 😉 I centrum är något rött att samlas kring; det kan vara ett tema, en pingtjänst, en övertygelse eller ett mem. B
Förresten hittade jag en gammal illustration där jag försökt visa hur
den flyktiga och svårdefinierade bloggosfären kan te sig ur ett mängdläroperspektiv: [img]
http://henriksundstrom.se/fusion