På cykelväg hemåt igår kväll så mötte jag denne vandrande man, Hans, som berättade att han ska gå från Nordkap till Eldslandet och därifrån till Alaska!
Hans son avrådde för att det skulle vara för svårt, men hans dotter sa: ”Pappa, ingenting kan hindra dig!”
Främst för sin hälsas skull är motivationen och redan har Hans haft en kraftig viktnedgång. Förväntad ankomsttid: Om cirka 10 år.
I strålande solsken och häftiga vindbyar höll jag och några bekanta ett mobiliseringsmöte för Fossilupproret på Triangeln i Malmö. Vi delade ut flygblad, spelade lite musik, pratade med folk och Carro höll ett tal:
Klimatkris, pandemi, hotande kärnvapenkrig, politiker som förvärrar situationen medelst vapenskrammel – se där några aktuella, dystra omständigheter som förmörkar tillvaron.
Boten? Ja det är att se framtiden an på rätt sätt.
Text av Domkyrkokaplan Lena Sjöstrand funnen på Facebook:
På Domkyrkoplatsen i Lund finns en skulptur som avbildar teologen och prästen Henric Schartau. Schartau föddes i Malmö den 27 september 1757 och dog i Lund den 3 februari 1825. Efter moderns död i februari 1771 gifte fadern om sig. Livet i Malmö präglades av in-triger och Henric flyttade till Lund för att inleda sina studier där den 20 augusti samma år. Han disputerade för den akademiska graden över Johannes 7:39 och promoverades till magis-ter 1778. Schartau kom att hysa stor respekt för tankens klarhet och för ett logiskt tänkande. Det gudomliga ordet hade för honom en oemotståndlig auktoritet. 1780 prästvigdes han i Kalmar. 1785 återvände Schartau till Lund och tjänstgjorde först som andre stadskomminister, sedan som förste stadskomminister och därefter som häradsprost. I sin förkunnelse och teologi före-nade han luthersk ortodoxi med pietism. Han betonade vikten av regelbunden, enskild själa-vård. Han bidrog till att formulera den själavårdstradition som benämns Nådens ordning. Hans predikningar samlade många åhörare och han var även mån om undervisningen i kristen tro. Ur hans gärning utvecklades den schartauanska rörelsen, särskilt aktiv i Västsverige. Rörelsen växte fram i ett patriarkalt samhälle och har haft svårt att överleva övergången till en annan tid.
Peter Lindes skulptur av Henric Schartau avtäcktes den 31 oktober 2003. Linde, född i Karls-hamn 1946, uppvuxen i Köpenhamn och utbildad vid Konsthögskolan i Stockholm 1970-1975 har valt att gestalta Schartau rak och enkel. På sockeln återfinns orden BRUKA GUDS ORD som en fortsättning på Schartaus predikningar som gärna framhöll vikten av att bruka och för-verkliga ordet i det egna livet.
Peps Blodsband ställde upp pro bono till förmån för hemlösa och behövande i En Kväll För Alla 2004. Presentatörer var de lokala legenderna Bertil ”Obon” Nilsson och Harald Johansson och arrangör var Sam Bergh.
“My rationalism is not dogmatic. I fully admit that I cannot rationally prove it. I frankly confess that I choose rationalism because I hate violence, and I do not deceive myself into believing that this hatred has any rational grounds. Or to put it another way, my rationalism is not self-contained, but rests on an irrational faith in the attitude of reasonableness. I do not see that we can go beyond this. One could say, perhaps, that my irrational faith in equal and reciprocal rights to convince others and be convinced by them is a faith in human reason; or simply, that I believe in man.” — Karl Popper, ’Conjectures and Refutations’
Det var länge sedan jag läste Sam J Lundwall, eller för all del någon av alla de böcker han översatt, men jag blev påmind om hans alster av David Nessle på Twitter.
Sam J Lundwall är en mångsysslare (litteratur, musik, förlagsverksamhet och TV-produktion) med ett tjugotal böcker bakom sig och gav på eget förlag ut omkring 200 Sci-Fi böcker. Hoppas han har fler produktiva år framför sig, även om han idag är 79 år fyllda.
Hittade en läsvärd artikel av Martin Agard i Aftonbladet om Lundwalls bok ”2018 – eller King kong blues” som är en av mina favoritböcker: Hjälp, nu är det 2018!Martin Aagård om boken som förutspådde ett hyperkapitalistiskt skräcksamhälle med internet, dokusåpor och islamistisk terror.
Laia Odo-institutet
Bloggen är namngiven efter figuren Odo, vars revolutionära filosofi vägleder det kommunistiska samhället på månen Anarres, i Ursula K. leGuins mästerverk The Dispossessed.
Jag deltog i Fotoutmaningen 365 foton för att det var skoj och för att jag ville lära mig mera om fotografering.
Min kamera är en Sony Nex-5K med objektiv 3,5-5,6/18-55mm. Ibland använder jag även min mobil som var en Samsung S3, sedan en Xperia Z1, nu en Xperia Z2. Ibland publicerar jag mina foton direkt från kameran, men ibland justerar bilder i datorn med programmen Gimp eller Shotwell.
Denna webbplats använder kakor för att förbättra din upplevelse. DU kan välja bort detta om du vill .OkLäs mer
Integritet och kakor
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.