MC till Tyskland anteckningar 1

Körställning är fin för sportig körning men magen är i vägen! Extra remmar används. En skruv till giviravket hade lossnat redan i Lund, trots låsmitter, köpte nya. En skruv till höger fotpinne var lös och förlorades inte bara tack vare bromspedalen!

Anländer Sassnitz kl 22 i ösregn o åska. Håller på att bli prejad av en tjeck turist. Campingen i Stralsund har stängt, de beklagar. Mina ögon bevekar värdinnan som låter mig få en plats om jag lämnar mc på parkeringen. Alternativet är ätt köra i beckmörker, regn mot en camping någon mil bort som kanske har öppet. Slår upp tältet i regnmörker. I pannlampans sken står det klart för mig varför någon öppnat fodralet till det nya tältet: de behövde givetvis tältpinnarna! Jag törstar, och tröstar mig med en flaska mkt god tysk öl. ”Freiberger” står det på etiketten – och jag känner mig som en fri borgare.

När jag lyckats få ut kontanter och campingen dyrkat upp sitt kassaskåp får jag tillbaka mitt pass, äntligen.

Ger lite spätta mot Berlin men ändrar mig och kör mot Groslar, sedan av motorväg och hamnar i ett vackert landskap med gammal gles lövskog, likt Skåne runt Härkeberga slott, och här kör massor av hojar. Runt Grazow m.m.. Njuter några timmar av bara körning i perfekt väder. Kommer till vackra Luneburg, vandrar runt lite i gamla stan och äter chicken bombay.
Kör in i väldigt vackra Goslar, så medeltida att man förväntar sig Kunigunda runt hörnet.
Har börjar bergsområdet Harz och jag kör mot Bad Grunde när mörkret och regnet är över mig igen! Tar första, men INTE bästa camping och söker skydd.
Efter currywurst och ett par tre öl somnar jag i tältet och vaknar vid midnatt av att regnet slutar.
Efter dusch och rena kläder bestiger jag hojen igen.

Otroliga vägar och Alla håller god hastighet, av polis eller fartkontroll syns ingenting. Hittade ett pensionat någon nämnt men nobbade, tog in på vandrarhem istället.
Måndag eftermiddag och vilar lite på rummet.

Det här inlägget postades i Diverse. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.